LEXUS / REISEGUTTA

Reisegutta

Få steder i verden ligger uoppdaget. Men enkelte fortjener å bli utforsket igjen – og sett av flere. Reisegutta har tatt på seg oppdraget. 

TEKST: MAGNUS LIØKEL  / FOTO: REISEGUTTA

Martin Solhaugen og Kim Sørensen har i løpet av det siste halvannet året bodd mer i kofferten enn de har gjort i leiligheten på Løren og tilbrakt mer tid ved innsjekkingsskranker og bagasjebånd enn de unner noen. Alt for å fange verden på sitt vakreste og vise den frem for tusenvis av følgere. 

Denne gangen fant de en perle bare noen steinkast hjemmefra, i Eftedal utenfor Larvik. Men reisen deres begynte et helt annet sted. 

Guttedrømmen som ble virkelighet
Som de fleste andre eventyrere startet også Reisegutta med en saltvannsvåt drøm. Frøet ble sådd da de begynte å dokumentere klippestuping og andre stunts, og oppdaget gleden i å fange øyeblikk på film. Men de fant etterhvert ut at de ville mer enn å trene lattermuskler og tøye smertegrenser. 

– Vi ville ut på eventyr. Vi ville oppdage noe vi aldri hadde sett med egne øyne. Siden vi hadde med oss kamera uansett hva vi gjorde,kunne vi like gjerne bruke det som et ekstra øye – slik at andre også kunne bli med på reisen. 

Det var på Hawaii, hvor Martin var i ferd med å fullføre bachelorgraden i masse­kommunikasjon, at ideen for alvor tok form. 

– Jeg var omringet av mektig natur på allekanter, i tillegg til andre mennesker som brente for krysskommunikasjon og sosialemedier. Da var det noe som dukket opp i meg. Jeg snakket med Kim, som også tente på ideen. Han fløy over fra Norge, vi opp­rettet en YouTube-kanal, og så skrudde vi rett og slett på kameraet. 

Kameraet rullet nesten ustanselig i ett år. I løpet av 365 dager hadde de publisert 250 videoblogger. Folk likte det de så, og slo følge via sosiale medier. Oppdrag fra kjente merke­varer tikket snart inn, og Reisegutta kunne endelig virkeliggjøre guttedrømmen. 

Å reise innenfor boksen
Kim og Martin trives best når de får jobbe med folk og merkevarer som tør å tenke utenfor boksen. Så da Lexus sa ja til guttas idé om å ta turen til en container i Eftedal, visste de at samarbeidet ville funke. 

– Vi elsker å reise annerledes, og vi håper å inspirere andre til å gjøre det samme. For eksempel ved å velge andre overnattings–muligheter enn standardhotellene eller legge reiseruta litt utenom allfarvei, selv om det tar en time ekstra. Ofte er det da man kommer tettest innpå.

Noe særlig tettere innpå omgivelsene enn dette – stasjonert i en glassboks midt i skogen – er det vanskelig å komme. Med VIP-plasser til naturens døgnåpne forestilling fikk gutta en nær-livet-opplevelse man sjelden får på stjernehoteller. 

–  Vi kunne høre hvert eneste fuglekvitter. Det var som å være en del av skogen. 

Geografiske lottovinnere
Til tross for kjærligheten for fremmede land og kulturer mener Reisegutta at man ikke må krysse verdenshav for å finne skjulte perler. Tvert imot.

– Vi nordmenn kan åpne døra og gå rett ut i en av verdens vakreste bakhager. Dette er en luksus mange misunner oss, og som vi iblant tar for gitt. Vi lengter etter eksotiske steder og glemmer hvor fredfull, mektig og urørt vår egen natur er. 

Trangen til å utforske nytt territorium er sterk, særlig hos nordboere med oppdagerblod i årene. Så det er ikke så rart at vi har søkt utover – helt siden vi mestret seilekunsten.Men nå som hver krok er kartlagt, og kloden blør som følge av klimaforandringer, er det kanskje på tide å rette blikket innover. Og Reisegutta retter gjerne kameralinsa samme vei. 

– Landet vårt fortjener å bli sett. Vårt oppdrag er å vise det fra sine beste sider.