LEXUS  / JACQUI KENNY

Fjernt nærvær

Kan man utforske verden fra sofakroken? Og til og med bli en influencer som inspirerer folk til å reise – uten å bevege seg en eneste meter? Jacqui Kenny har bevist at det er mulig.


TEKST: LINN ISAKSEN  / FOTO: JACQUI KENNY

Hun hadde slitt med angst i en årrekke da hun i 2009 ble diagnostisert med agorafobi: angst for å oppholde seg utenfor hjemmet, og spesielt på steder hvor det er andre mennesker.

Panikkanfallene kom tettere. Hun turte etter hvert verken å forlate kontoret eller å gå i møter, og følte at hele verden raste sammen. 

Det var med andre ord ingenting som tilsaat Jacqui Kenny (44) skulle finne sin lidenskap i å utforske verden – og at hun snart skulle dele sine oppdagelser med over hundretusen andre via Instagram. 

– I tillegg til terapi, trengte jeg et lidenskapsprosjekt, forteller Jacqui.

– Jeg hadde behov for å lede oppmerksomheten bort fra negative tanker, og for å våge å være ærlig om de utfordringene jeg hadde. Så jeg begynte å søke rundt på Google Street View, og navigerte meg rundt i fjerntliggendeland som Mongolia, Senegal og Chile.

Hun fant støvete landskap, arkitektoniske juveler og anonyme mennesker – alt frosset i tid. Det var både beroligende og fascinerende– og for å forevige stedene hun oppdaget, tok Jacqui skjermdumper av vakre utsnitt, redigerte dem og lastet dem opp på Instagram. 

Et lite stykke verden

I 2016 ble fotoprosjektet en heltidssyssel, og i jakten på hverdagslige scener kan Jacqui tilbringe opptil 18 timer i Google Street View om dagen. Det høres kanskje voldsomt ut, men som hun selv sier: 

– Angstlidelsen begrenser muligheten min til å reise, så jeg har funnet en annen måte å se verden på.

Følgerne til Instagram-profilen @streetview.portraits kan hvile øynene på alt fra elle­ville vekster i USA til fine fasader i Mexico og landsbylivet i Kirgisistan. Øyeblikkene og utsnittene er nøye utvalgt og smakfullt etterbehandlet. 

– Man innser ikke hvor stor verden er før man har dykket inn i Street View, sier Jacqui. 

– Jeg kommer dessuten ofte i kontakt med folk fra de stedene jeg finner, og det er alltid fascinerende å høre fra folkene som bor der. Det gir meg et helt nytt perspektiv på bildenemine og stedene jeg besøker på nett. 

Lokket til seg Lexus
Blant de mange som har lagt merke til Jacqui Kennys originale konsept og vakre bilder, er det japanske bilmerket Lexus. 

Lexus er kjent for komfort, eleganse, bane­brytende hybridteknologi og for å gå sine egne veier. Så da de skulle lansere Lexus UX – bilmerkets første kompakte SUV – høsten 2018, ville de gjøre noe utenom det vanlige, og spurte Jacqui om hun kunne tenke seg å ta kampanjebildene. 

– Jeg kunne nesten ikke tro det! Lexuser et flott varemerke som liker å utforskenye horisonter, så jeg følte at vi var en god match. Men som den skeptikerenjeg er, skal jeg innrømme at jeg var i tvil om samarbeidet kom til å fungere. Kom Lexustil å ville droppe de klassiske, “glossy” bil­annonsebildene og stole på mitt perspektiv? Og kunne vi skape bilder som sto i stil med bildene mine på Instagram? Jeg var avhengig av en hel del tillit, men forstod snart at Lexus faktisk ga meg friheten til å gjøre det på min måte.Jacqui takket ja til oppdraget, og dermed gikk startskuddet for det som trolig skulle bli verdens første fjernstyrte kunstfotografering.

“Angstlidelsen begrenser muligheten min til å reise,
så jeg har funnet en annen måte å se verden på.”

– JACQUI KENNY

Hun hadde slitt med angst i en årrekke da hun i 2009 ble diagnostisert med agorafobi: angst for å oppholde seg utenfor hjemmet, og spesielt på steder hvor det er andre mennesker.

Panikkanfallene kom tettere. Hun turte etter hvert verken å forlate kontoret eller å gå i møter, og følte at hele verden raste sammen. 

Det var med andre ord ingenting som tilsaat Jacqui Kenny (44) skulle finne sin lidenskap i å utforske verden – og at hun snart skulle dele sine oppdagelser med over hundretusen andre via Instagram. 

– I tillegg til terapi, trengte jeg et lidenskapsprosjekt, forteller Jacqui.

– Jeg hadde behov for å lede oppmerksomheten bort fra negative tanker, og for å våge å være ærlig om de utfordringene jeg hadde. Så jeg begynte å søke rundt på Google Street View, og navigerte meg rundt i fjerntliggendeland som Mongolia, Senegal og Chile.

Hun fant støvete landskap, arkitektoniske juveler og anonyme mennesker – alt frosset i tid. Det var både beroligende og fascinerende– og for å forevige stedene hun oppdaget, tok Jacqui skjermdumper av vakre utsnitt, redigerte dem og lastet dem opp på Instagram. 

Et lite stykke verden
I 2016 ble fotoprosjektet en heltidssyssel, og i jakten på hverdagslige scener kan Jacqui tilbringe opptil 18 timer i Google Street View om dagen. Det høres kanskje voldsomt ut, men som hun selv sier: 

– Angstlidelsen begrenser muligheten min til å reise, så jeg har funnet en annen måte å se verden på.

Følgerne til Instagram-profilen @streetview.portraits kan hvile øynene på alt fra elle­ville vekster i USA til fine fasader i Mexico og landsbylivet i Kirgisistan. Øyeblikkene og utsnittene er nøye utvalgt og smakfullt etterbehandlet. 

– Man innser ikke hvor stor verden er før man har dykket inn i Street View, sier Jacqui. 

– Jeg kommer dessuten ofte i kontakt med folk fra de stedene jeg finner, og det er alltid fascinerende å høre fra folkene som bor der. Det gir meg et helt nytt perspektiv på bildenemine og stedene jeg besøker på nett. 

Lokket til seg Lexus
Blant de mange som har lagt merke til Jacqui Kennys originale konsept og vakre bilder, er det japanske bilmerket Lexus. 

Lexus er kjent for komfort, eleganse, bane­brytende hybridteknologi og for å gå sine egne veier. Så da de skulle lansere Lexus UX – bilmerkets første kompakte SUV – høsten 2018, ville de gjøre noe utenom det vanlige, og spurte Jacqui om hun kunne tenke seg å ta kampanjebildene. 

– Jeg kunne nesten ikke tro det! Lexuser et flott varemerke som liker å utforskenye horisonter, så jeg følte at vi var en god match. Men som den skeptikerenjeg er, skal jeg innrømme at jeg var i tvil om samarbeidet kom til å fungere. Kom Lexustil å ville droppe de klassiske, “glossy” bil­annonsebildene og stole på mitt perspektiv? Og kunne vi skape bilder som sto i stil med bildene mine på Instagram? Jeg var avhengig av en hel del tillit, men forstod snart at Lexus faktisk ga meg friheten til å gjøre det på min måte.Jacqui takket ja til oppdraget, og dermed gikk startskuddet for det som trolig skulle bli verdens første fjernstyrte kunstfotografering.

En fjernstyrt bil i Spania
Fra leiligheten sin i London begynte Jacqui å gjøre research. Hun søkte seg gjennom Europa via Google Street View, på jakt etter de perfekte omgivelsene for Lexus UX – og omsider sa det klikk. 

– Jeg kom over det fantastiske vulkanske landskapet på den spanske øya Lanzarote,som var annerledes enn alle steder jeg har sett tidligere. All arkitekturen der er hvit, og kontrasten til den svarte asken er helt ekstraordinær. Dette er en avgjørelse tatt av den Lanzarote-fødte arkitekten César Manrique Cabrera, som skapte en fantastisk balansemellom arkitektur, kunst og natur. Hans visjon kan ses overalt, og det gir en fantastisk visuell opplevelse, forteller Jacqui. 

– I tillegg synes jeg den øde beliggenhetener vakker. Den minner meg om steder jeg har oppdaget og elsket gjennom Street View-reisene mine. Jeg visste at dette ville være et ideelt miljø for å få vist fram bilen. 

Et crew og noen splitter nye Lexus UX-er reiste til Lanzarote, mens Jacqui ble hjemme. 

Bilen ble utstyrt med et 360 graders video­kamera, slik at hun kunne følge ferden live. 

– Crewet på plass besto av folk som kjennerstilen min. Venninnen min, Jess, fungerte som mine øyne og min stemme gjennom å visemeg rundt via FaceTime, forklarer Jacqui. 

I motsetning til ellers, når hun kun har tilgang til øyeblikk som allerede er fanget, fikk Jacqui nå mulighet til å kontrollere motivene sine i større grad. 

– Det var utfordrende å skulle plassere en splitter ny bil i den type miljø som jeg elsker. Løsningen ble å inkludere litt arkitektur, fine linjer og kurver – som skaper skygger når lyset treffer dem. Det er noe som går igjen i arbeidet mitt. 

Et blikkfang av en bil
Kampanjebildene ble som små kunstverk, helt i Jacquis stil – samtidig som de virkelig får frem bilen. 

– Jeg må innrømme at jeg synes det var modig av Lexus å gjøre dette, ettersom det var såpass eksperimentelt, og ingen av oss egentligvisste hvordan resultatet kom til å bli.  

Selv om Lanzarotes landskap kombinert med Jacquis øye for estetikk og detaljer skal ha brorparten av æren, mener fotografenselv at bilen fortjener sin del av hederen.– Lexus UX var den perfekte modellen for shooten. Den kombinerer urbant design med styrke, og de spreke fargene gjør den til et blikkfang på bilder. Den er også banebrytende, ettersom den lader seg selv imens du kjører, takket være Lexus’ selvladende hybridsystem. Jeg synes også det er stas at bilen er designet av Lexus sin kvinnelige sjef­ingeniør, Kako-San. 

Nysgjerrig på Norge
Til nå har Jacqui Kenny oppdaget mange steder i verden – deriblant Norge. 

– Jeg har utforsket Bergen via Street View.Partneren min har familie der, så jeg har hørt mye om hvor vakkert Bergen er, med de farge­rike trehusene som er omgitt av fjell og fjorder, sier Jacqui og fortsetter: 

– For et par måneder siden fikk jeg også høre om et musikkarrangement i Pyramiden – som er et fraflyttet gruvesamfunn på Svalbard. Så jeg sjekket det ut på Street View, og synes det er helt utrolig. Området er mer eller mindre forlatt, men infrastrukturen og bygningene står der fremdeles, så det føles virkelig som å gå inn i en tidsmaskin. Jeg vil veldig gjerne gjøre en fotoshoot der en dag.  


Fakta

Google Street View
er en tjeneste under Google Maps og Google Earth som gir 360° horisontal og 290° vertikal panoramasikt av en rekke steder rundt om i verden. Bildene er tatt fra en høyde på ca. 2,5 meter, og det tas anslagsvis rundt ett bilde per 10-20 meter. Google Street View ble lansert i 2007, og omfatter stadig flere byer, gater og områder. 

Agorafobi
er angst for å oppholde seg alene utenfor hjemmet, spesielt på stederhvor det er andre mennesker, men også på ubeskyttede stedersom åpne landskap. Vanligesymptomer er frykt for å opp­holde seg blant mange mennesker(butikker, kjøpesentre, kino, teatereller andre offentlige plasser).Frykten kan også medføreangst for å reise alene med tog, buss eller fly. Kilde: sml.snl.no

Lexus UX x The Agoraphobic Traveller
Lexus UX er Lexus’ første kompakt-SUV, som leverer både rask og jevn kjøring, innovativ luksus og dristige designelementer. Da kampanjebildene av bilen skulletas, inngikk Lexus et samarbeid med Jacqui Kenny, også kjent som The Agoraphobic Traveller, om det som trolig var verdens første fjernstyrte kunstneriske fotoshoot.